Versla Blue Monday met investeren in lokale betrokkenheid

De periode na de feestdagen kenmerkt zich door korte dagen, koude wind en lange werkdagen. Geen wonder dat de meest deprimerende dag van het jaar, Blue Monday, in deze periode valt. Reden temeer dus, om net die stap extra te zetten om medewerkers te motiveren. Het is immers geen geheim dat mensen die met een goed gevoel werken vaak beter werk leveren.

De liefdadigheid die in december altijd de kop opsteekt zou weleens de sleutel kunnen zijn naar een meer betrokken en tevreden personeelsbestand. Waarom zou je werknemers niet uitnodigen een bijdrage te leveren aan lokale gemeenschapsprojecten? Zo vergroot je niet alleen de betrokkenheid van medewerkers met hun eigen buurt, maar ook de interne verbondenheid en zal de band tussen je merk en de gemeenschap verbeteren.

Voor internationale koffieketen Starbucks is de lokale betrokkenheid een belangrijk speerpunt. Terwijl het bedrijf groeit als kool, met gemiddeld twee nieuwe vestigingen per dag, wil het ook de bedrijfscultuur behouden die hoort bij een plaatselijke boetiek.

Samen met Neighbourly startte Starbucks in Nederland een project om de lokale band te versterken. De #RedCupCheer had zich eerder al in Groot-Brittannië bewezen. Starbucks-barista’s in Amsterdam en Utrecht kozen in totaal acht projecten uit die vervolgens ondersteund worden. Hoe groter de steun is die de projecten binnen de gemeenschap hebben kunnen verwerven, onder andere via social media, hoe hoger ook de donatie van Starbucks is.

Voor alle deelnemende projecten is de actie een belangrijke steun in de rug. Tegelijkertijd is het ook voor Starbucks een zinvol project: “Sinds onze oprichting in 1971 hebben we een positieve invloed uitgeoefend op lokale gemeenschappen. Door klanten bij elkaar te brengen voor #RedCupCheer steunen we lokale projecten en brengen we het werk dat ze elke dag doen onder de aandacht,” aldus directeur Corporate Affairs Simon Redfern.

Niet alleen voor Starbucks, maar voor veel meer grote Nederlandse bedrijven is het erg nuttig om te investeren in lokale connecties. Dat levert een waardevolle, duurzame waardering van een merk op. Maar misschien is het effect dat het heeft op de verbondenheid van collega’s met elkaar en de gemeenschap wel het meest wezenlijk.

starbucks_nbrly4
jan 17, 2016
Share this: