Succesvol zaken doen in de 21ste eeuw: Verantwoord personeelsbeleid

Met je tijd meegaan betekent ontegenzeggelijk een grotere rol voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in het personeelsbeleid van je bedrijf. MVO heeft inmiddels zijn intrede gemaakt bij veel ondernemingen. Het onderhouden van een duurzame en verantwoorde relatie met de gemeenschap waarin een bedrijf opereert is echter vooral iets voor de marketingafdeling. Dat is zonde, want keer op keer blijkt dat projecten die de relatie tussen personeel en lokale gemeenschap versterken een bijzonder positief effect hebben.

De kern van verantwoord ondernemen zijn de drie P’s: People, Planet en Profit. Ieder bedrijf heeft op verschillende momenten te maken met de eerste ‘P’, van People. Aan het einde van het proces, bij de consument die een product of dienst afneemt. Maar ook eerder, in de vorm van werknemers die aan de basis staan van het bedrijf, en dus ook aan de basis van de waarde-creatie.

Lokaal betrokken medewerkers
Het MVO-beleid van bedrijven is ook nu al vaak terug te vinden in het personeelsbeleid bij opleidingen, diversiteit, medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, etc. Er ligt echter nog een grote kans als het gaat om het investeren in de relatie tussen werkgever, werknemer en de lokale gemeenschap. Wanneer HR-afdelingen erin slagen die relatie actief te versterken zal de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf aanzienlijk groeien.

Recent onderzoek toont aan dat MVO echt zijn vruchten afwerpt als bedrijven stimuleren dat medewerkers een actieve rol in de lokale gemeenschap spelen. Dat kan bijvoorbeeld met vrijwilligerswerk bij lokale projecten die het personeel zelf uitkiest, zoals bij Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk. Het koppelen van vrijwilligerswerk aan een actieve bijdrage van het bedrijf kan een stijging van 43 procent aan betrokkenheid van medewerkers opleveren. De connectie tussen medewerkers als vrijwilligers, hun werkgever en de buurtbewoners als potentiële klant levert voor een bedrijf de meeste sociale én economische winst op.

Bij bedrijven die werk maken van de connectie tussen medewerkers en de lokale gemeenschap kan het personeelsverloop met de helft teruglopen. Dat is een teken van betrokken en gemotiveerde werknemers, en dat versterkt uiteindelijk het gehele bedrijfsproces. Daarnaast helpt MVO ook nog bij het vergroten van de productiviteit van werknemers en het aantrekken van hoog gekwalificeerde mensen.

Succesvol zaken doen in de 21ste eeuw kan alleen met een oprechte interesse in de behoeften van medewerkers. MVO wordt daarmee steeds belangrijker. Hoe eerder een organisatie de overstap maakt naar een lokaal verbindend personeelsbeleid, hoe groter de waarde die het zal opleveren.

blog0401
feb 10, 2016
Share this: