Duurzame lokale initiatieven zijn kans voor bedrijven

Eind vorig jaar werd in Parijs een langverwachte klimaatdeal gesloten door vrijwel de hele internationale gemeenschap. Het akkoord wordt gezien als significant en historisch, maar is slechts het begin van de oplossing van misschien wel het grootste mondiale probleem van deze tijd.

Hoewel de nationale overheden de boventoon voerden in Parijs, is het klimaatvraagstuk bij uitstek een uitdaging die naast een internationale ook een zeer aanwezige lokale dimensie heeft. Het is niet vreemd dat juist burgemeesters wereldwijd zich verenigen in verschillende organisaties om de uitdaging van klimaatverandering aan te pakken. Zij hebben, op lokaal niveau, te maken met de directe oorzaken en met de eerste gevolgen van klimaatverandering.

Lokale gemeenschappen kunnen het grootste verschil maken. De band tussen bedrijven, burgers en maatschappelijke organisaties is daarbij belangrijk. Wanneer deze drie componenten van een gemeenschap de handen ineen slaan zijn er bijzondere dingen mogelijk. Dat is ook de manier waarop een complex en soms ongrijpbaar probleem als klimaatverandering op lokaal niveau het hoofd geboden kan worden. Stap voor stap, waarbij zelfs de kleinste vooruitgang essentieel is.

Daarbij is het belangrijk dat de grote internationale spelers ook hun lokale aanwezigheid als belangrijk onderdeel van hun identiteit gaan zien. Marks & Spencer, een Brits warenhuisconcern met vestigingen over de hele wereld, onderneemt veel om in hun gemeenschappen het verschil te maken. “Voor internationale bedrijven zoals het onze zijn dit de gemeenschappen die onze winkels, onze fabrieken en onze kantoren herbergen; het zijn de gemeenschappen waar onze klanten en medewerkers in leven. We moeten onze internationale stem verbinden met onze lokale aanwezigheid,” schrijft directeur Sustainable Business voor Marks & Spencer Mike Barry in The Guardian.

Een van de uitdagingen waar Marks & Spencer een bijdrage aan wil leveren is het verminderen van voedselafval. In samenwerking met Neighbourly biedt het bedrijf vestigingen de mogelijkheid voedsel dat aan het einde van de dag niet verkocht is aan lokale goede doelen te schenken. Zo vermindert de hoeveelheid voedselafval en terwijl bijvoorbeeld voedselbanken er erg mee geholpen zijn.

Marks & Spencer’s duurzaameidsvoorman voorspelt dat bedrijven die op deze manier werken aan de verbondenheid met de buurt beloond worden met loyaliteit van de klant. “Het is niet meer goed genoeg om alleen een vooraanstaande rol te spelen op globale fora. Je moet deze zaken oppakken op macro- en microniveau; bij de klimaatonderhandelingen in Parijs én op de dorpsstraat.”

De verwachting is dus dat steeds meer ondernemingen de handen ineen zullen slaan met andere partijen in de lokale gemeenschappen waar zij vertegenwoordigd zijn. Zo kunnen bedrijven het probleem van klimaatverandering aanpakken en tegelijkertijd werken aan de waarde die een merk heeft bij de klanten in de directe omgeving. Zeker nu het via een platform als Neighbourly steeds makkelijker wordt om dit soort initiatieven te beheren.



 

 
jan 4, 2016
Share this: