Hoe profiteerde supermarktketen E. Leclerc van het terugdringen van voedselverspilling?

In Frankrijk genieten grote supermarktketens een slechte reputatie. De hypermarchés worden verantwoordelijk gehouden voor het uit de markt drukken van kleinere retailers en voor het bijdragen aan het verloederen van de binnensteden. Ook zouden ze medewerkers onder druk zetten met lage lonen en de consument benadelen.


Tegelijkertijd levert de supermarktsector als collectief een enorm aantal banen, en spelen ze ook als distributeur van lokale producten een belangrijke rol in de plaatselijke economie. Sommige supermarkten gebruiken zelfs elementen van een deeleconomie om het vertrouwen van de klant te vergroten.


De driedubbele winst van de aanpak van verspilling


Ik werkte voor meer dan tien jaar in de supermarktbranche voor de grote Franse ketens Auchan en E.Leclerc. In 2010 begonnen we in een supermarkt in het noorden van Frankrijk te letten op het voorkomen en verminderen van voedselverspilling. E.Leclerc Templeuve was een van ’s werelds eerste supermarkten die de precieze verspillingscijfers niet alleen analyseerde, maar ook openbaar maakte.


Van de meer dan 200 ton voedsel dat elk jaar als overschot overbleef werd slechts 18 procent gedoneerd aan goede doelen. We ontdekten ook dat verspilling zich concentreerde rond een aantal productgroepen. Van brood, groente en fruit, gevogelte en vlees werd het meeste verspild.


Binnen twee jaar lukte het om de verspilling met zestig procent terug te dringen. In 2012 konden we 100 ton voedsel redden van de prullenbak. De resultaten daarvan kunnen op drie manieren geobserveerd worden:


Sociale duurzaamheid: We konden voor meer dan 400.000 euro aan voedsel doneren aan goede doelen. Dat staat gelijk aan 85.500 maaltijden.


Ecologische duurzaamheid: De ecologische voetafdruk van de winkel werd sterk verkleind doordat er minder voedsel richting de afvalstort verdween.


Economische duurzaamheid: De kosten voor het verwerken van afval verminderde, en tegelijkertijd maakte de winkel aanspraak op belastingvoordelen door het doneren van voedsel.


Hoe bereikten we deze resultaten? Door onze normale gebruiken te heroverwegen, de samenwerking aan te gaan met goede doelen, medewerkers op te leiden en de dialoog met de klant te zoeken. Het was ook het startpunt voor het creëren van een ecosysteem rondom het bedrijf met leveranciers, klanten, medewerkers, bonden en andere stakeholders. Ook lukte het om inefficiënte processen aan te pakken. Dat maakte het hele bedrijf uiteindelijk duurzamer. Maar meer nog zorgde het ervoor dat het imago van het bedrijf verbeterde en de loyaliteit van de klant groeide. E.Leclerc werd later een voorbeeld in de voorbereiding van de Franse wet die voedselverspilling in supermarkten tegengaat.


Een langdurig proces


Een oplossing lijkt makkelijk, maar veel hangt af van de welwillendheid van het bedrijf. Niet alleen het veranderen van inefficiënt gedrag kost veel tijd. Ook in het bezoeken van boerderijen, het aangaan van samenwerking met sport- en cultuurverenigingen, het organiseren van evenementen voor partners en het informeren van lokale producenten en goede doelen gaat veel tijd zitten. Tegenwoordig wordt verwacht dat projecten direct iets opleveren.


Toch is het voor bedrijven belangrijk dat ze ook naar de toekomst kijken als ze het beter willen doen dan de concurrent. Het bouwen van bruggen en het aangaan van duurzame relaties tussen verschillende spelers is essentieel. Ik had geluk dat mijn baas geloofde dat duurzame ontwikkeling binnen zijn bedrijf uiteindelijk ook veel zou opleveren. De winkel was tegelijkertijd ook partner van een project tegen voedselverspilling dat Greencook heette, en door de EU werd gesponsord. Dit project gaf de supermarkt de financiële middelen om verder te verduurzamen.


Sociaal platform: Neighbourly


Kort geleden sloot ik me als vrijwilliger aan bij Neighbourly Nederland. Ik ben trots betrokken te zijn bij zo’n mooie organisatie en ik denk dat Neighbourly een goede optie vormt voor bedrijven die voedselverspilling willen aanpakken. Neighbourly kan taken op zich nemen die in mijn ervaring het meest tijd kostten. We hadden geen tools om goede doelen en partners te vinden, noch om erover in een keer te communiceren met klanten, medewerkers en partners. Een platform als Neighbourly had me toen enorm kunnen helpen.


Annabelle Salhi

Neighbourly team member volunteer


E Leclerc



jul 11, 2016
voedselverspilling,
Share this: