Kunnen we de impact van de voedselbank verdubbelen

Onze uitdaging voor 2017: hoe kunnen we samen met de Nederlandse supermarkten de herverdeling van surplus voedsel verdubbelen.

 

Ongeveer 7 procent van de Nederlandse voedselverspilling vindt plaats bij de supermarkten en retailers. Vooral verse producten zoals brood en vlees, met een beperkte houdbaarheid, worden veel weggegooid. Hoewel deze schakel in de keten verantwoordelijk is voor een klein aandeel in de verspilling, is het makkelijk om in de retail-sector tot een omslag te komen. Naast het tegengaan van de verspilling door beter inkoopbeleid en anders omgaan met lege schappen en afprijzen, ligt een belangrijke oplossing in het efficiënter herverdelen van het overgebleven voedsel. Rechtstreeks online contact tussen vraag en aanbod is de sleutel. Een bijkomend voordeel voor de supermarkten is een sterkere binding met de klant.

 

De voedselbanken zijn de belangrijkste partner van de retailers als het gaat om het verdelen van het voedseloverschot. Wekelijks delen zij voedselpakketten uit aan ongeveer 35.000 arme huishoudens. Hoewel voedselbanken wel meer huishoudens zouden willen helpen lukt dat nog niet. De belangrijkste beperkende factor is de hoeveelheid gedoneerd voedsel, dat achterblijft bij de ambities van de organisatie. Dat tekort van gedoneerd voedsel is opmerkelijk. Want hoewel supermarkten maar voor 7 procent van de totale voedselverspilling verantwoordelijk zijn, is dat in theorie meer dan genoeg om 350.000 mensen iedere dag drie maaltijden te geven.

 

Lokale matchmaking maakt het verschil

Retailbedrijven zitten niet te wachten op een groot aantal verschillende afnemers van voedselsurplus. Daarom wordt nu voornamelijk samengewerkt met de voedselbanken, als grootste en best georganiseerde partij. Maar in de meeste gemeentes en buurten bestaan naast de voedselbanken veel andere initiatieven die raad weten met overgebleven supermarktvoedsel. Veel kerken bijvoorbeeld, zijn niet alleen een uitgiftepunt voor de voedselbank maar maken ook maaltijden voor geïsoleerde ouderen in achterstandswijken. In wijkhuizen wordt gekookt met kansarme of gehandicapte jongeren en op scholen wordt uitgelegd wat gezond eten is.

 

Voedselbanken hebben vaak één vaste afgiftedag in de week. Omdat de andere initiatieven een complementair afhaalschema hebben vullen zij elkaar perfect aan. Een pak melk met een houdbaarheidsdatum van morgen dat vandaag uit de schappen gaat, kan uitstekend worden gebruikt voor de buurtmaaltijd morgen maar kan niet meer uitgedeeld worden op de vaste wekelijkse uitgifte dag een paar dagen later.

 

Zichtbaarheid als aanjager van impact

In de Rotterdamse wijk Charlois zien we de voordelen van een lokale aanpak. Via het platform van Neighbourly bieden lokale supermarkten en andere bedrijven overgebleven voedsel aan bij projecten. Initiatieven zoals Hotspot Hutspot verwerken het surplus-voedsel in maaltijden. Buurtbewoners en klanten worden via Neighbourly op de hoogte gehouden over waar het voedsel naar toe gaat. Dat levert voor de supermarkt een grotere betrokkenheid op, en helpt bij het binden van klanten aan het bedrijf. In de buurt zijn mensen beter op de hoogte over wat er speelt en welke initiatieven ze kunnen steunen.

 

In het Verenigd Koninkrijk wordt deze aanpak al op grotere schaal toegepast. Daar sloot Neighbourly onlangs een overeenkomst met Lidl om het volledige overschot aan voedsel te distribueren, waarbij ook de donatie aan de voedselbanken binnen het platform geregeld wordt.

 

Dus, een verdubbeling van de herverdeling van voedsel surplus is binnen handbereik! Wie doet er mee?

 

 

Image

 




feb 9, 2017
Voedselbank herverdelen impact
Share this: