/blog/
Blog | neighbourly

Supermarkten versterken relatie met de buurt door voedsel surplus te doneren

De strijd tegen voedselverspilling krijgt steeds meer aandacht in Nederland. Bij Neighbourly zien we dit als een kans voor supermarkten. Een pilot in Rotterdam laat de potentie van voedsel doneren aan goede doelen in de buurt zien voor supermarkten. 


Dinsdag 4 april onthulde wethouder Maarten Struijvenberg van de gemeente Rotterdam dat lokale supermarkten in 3 maanden voor meer dan 6000 maaltijden voedsel gedoneerd hebben voor mensen met een smalle beurs in het project ‘Samen voor Charlois’.


In dit project doneren 5 lokale supermarkten via Neigbourly.nl voedsel, dat over de datum dreigt te gaan, aan lokale projecten. Hiermee worden meerdere doelen gerealiseerd: minder voedsel verspillen, minder afval, mensen met een krappe beurs een gezonde maaltijden aanbieden en de band tussen supermarkt en buurt versterken.


Tijdens de bijeenkomst op 4 april deelde twee lokale supermarkondernemers hun ervaringen. Jumbo ondernemer Jacqueline Groenewegen: “Ik had een gezonde dosis scepsis te overwinnen om mee te doen, je bent immers afhankelijk van de kwaliteit van de vrijwilligers”. Inmiddels is ze tevreden met de samenwerking en doneert 6 dagen in de week haar voedseloverschot. Plus ondernemer Arnold Both ziet het Neighbourly project als een voorbeeld van hoe ondernemers en burgers anders moeten denken en samenwerken.


Berend Maten van Neighbourly: “De pilot in Charlois laat zien dat we supermarktketens in Nederland kansen bieden om op een makkelijke, transparante en strak georganiseerde wijze voedsel te doneren. We maken een puur lokale verbinding op landelijke schaal mogelijk”.


Neighbourly is gestart in de UK en heeft daar samen met onder meer Lidl en Marks & Spencer voor 1,3 miljoen maaltijden voedsel gedoneerd aan liefdadigheidspartijen.


Jumbo ondernemer Jacqueline Groenewegen tijdens bijeenkomst op 4 april

Jacqueline Groenewegen



apr 7, 2017

Politieke partijen over een leefbaardere samenleving


man_met_koffiebeker


De discussie over waar we met Nederland heen willen is een belangrijk onderwerp deze campagne, maar het lukt partijen niet daar concrete plannen voor op tafel te leggen.

Wij zeggen: investeer lokaal! Geef buurten de ruimte zelf aan leefbaarheid te werken.  

 

Over een maand trekt Nederland naar de stembus. De campagne focust zich dit jaar meer dan vier jaar geleden op immateriële thema’s. Onder meer gesterkt door de vluchtelingendiscussie die twee jaar geleden de kop opstak, wordt er eindeloos gesproken over in wat voor een land we willen leven. Opvallend is dat het niet langer een onderwerp is voor de confessionele partijen, maar dat ook bijvoorbeeld de PvdA en de VVD zich nadrukkelijk in deze discussie mengen. Dat kwam bij uitstek tot uiting in de ‘brief’ van VVD-lijsttrekker Mark Rutte in een aantal grote kranten. 

 

Burgers nemen zelf het initiatief 

Waar in het debat vooralsnog minder aandacht aan wordt geschonken is hoe partijen in de praktijk naar een leefbaardere samenleving toe willen. Onze stelling is dat het investeren in buurten en gemeenschappen daarin cruciaal is. Steeds meer burgers nemen zelf het heft in handen om de leefbaarheid in wijken en buurten te vergroten.  

Deze initiatieven leunen niet op aansturing van landelijke of plaatselijke overheden. Toch kunnen gemeenten en het rijk veel betekenen, door flexibel om te gaan met voorschriften en regelgeving. In een uitzending van Nieuwsuur werden twee van die initiatieven uitgelicht, waarbij uitstekende samenwerking tussen overheid en burgers leidt tot mooie projecten die onafhankelijk van belastinggeld kunnen functioneren.  

 

Op zijn best blijven de verkiezingsprogramma’s vaag 

In de verkiezingsprogramma’s van de grote partijeni wordt maar mondjesmaat ingegaan op de praktische kant van het samenlevingsdebat. Door partijen ter rechterzijde van het CDA wordt in het geheel niet gerept over hoe een leefbaardere samenleving in buurten en wijken tot stand kan komen. Het CDA zelf onderstreept de stelling dat investeren in buurten leidt tot een leefbaardere samenleving, en stelt dat “politiek begint met de erkenning van maatschappelijk initiatief”. Een concreet voorbeeld van hoe de partij beoogt die erkenning te vergroten ontbreekt. 

 

Andere partijen hebben uiteenlopende prioriteiten. De Partij van de Arbeid bijvoorbeeld, koppelt een verbonden buurt in haar programma direct met een sterke publieke sector, en stelt voor om 100.000 nieuwe banen te scheppen voor klassenassistenten, conducteurs en andere publieke functies. Dat het verder onduidelijk is hoe een grotere overheid leidt tot meer verbondenheid in buurten en wijken blijft onbenoemd. GroenLinks kiest een ander uitgangspunt. Gemeenten spelen een hoofdrol bij het leefbaar houden van buurten: “De overheid maakt afspraken met gemeenten om investeringen […] te bestemmen voor kwetsbare wijken.” Voor de SP zijn het niet de gemeenten maar de woningbouwcorporaties die het werk moeten opknappen. Hoewel GroenLinks en de SP wel met concrete plannen komen, wordt de meerwaarde van het grassroots-initiatief daarin genegeerd, en krijgen burgers niet de rol die ze verdienen. 

 

Gemiste kans 

In een verkiezingstijd die voor een groot deel gaat over de vraag in welk land wij, als kiezers, willen wonen, missen partijen een opgelegde kans. Ze zien niet hoe ze de energie die in buurten bestaat kunnen omzetten in maatschappelijke winst. Plaatselijke initiatieven kunnen een veel grotere rol spelen in de leefbaarheid van kleine dorpskernen, middelgrote woongemeentes, of de vier grote steden.  


Laten we investeren in lokale initiatieven, weg van de discussie. Burgers in actie, gericht op concrete doelen.


mrt 1, 2017

Kunnen we de impact van de voedselbank verdubbelen

Onze uitdaging voor 2017: hoe kunnen we samen met de Nederlandse supermarkten de herverdeling van surplus voedsel verdubbelen.

 

Ongeveer 7 procent van de Nederlandse voedselverspilling vindt plaats bij de supermarkten en retailers. Vooral verse producten zoals brood en vlees, met een beperkte houdbaarheid, worden veel weggegooid. Hoewel deze schakel in de keten verantwoordelijk is voor een klein aandeel in de verspilling, is het makkelijk om in de retail-sector tot een omslag te komen. Naast het tegengaan van de verspilling door beter inkoopbeleid en anders omgaan met lege schappen en afprijzen, ligt een belangrijke oplossing in het efficiënter herverdelen van het overgebleven voedsel. Rechtstreeks online contact tussen vraag en aanbod is de sleutel. Een bijkomend voordeel voor de supermarkten is een sterkere binding met de klant.

 

De voedselbanken zijn de belangrijkste partner van de retailers als het gaat om het verdelen van het voedseloverschot. Wekelijks delen zij voedselpakketten uit aan ongeveer 35.000 arme huishoudens. Hoewel voedselbanken wel meer huishoudens zouden willen helpen lukt dat nog niet. De belangrijkste beperkende factor is de hoeveelheid gedoneerd voedsel, dat achterblijft bij de ambities van de organisatie. Dat tekort van gedoneerd voedsel is opmerkelijk. Want hoewel supermarkten maar voor 7 procent van de totale voedselverspilling verantwoordelijk zijn, is dat in theorie meer dan genoeg om 350.000 mensen iedere dag drie maaltijden te geven.

 

Lokale matchmaking maakt het verschil

Retailbedrijven zitten niet te wachten op een groot aantal verschillende afnemers van voedselsurplus. Daarom wordt nu voornamelijk samengewerkt met de voedselbanken, als grootste en best georganiseerde partij. Maar in de meeste gemeentes en buurten bestaan naast de voedselbanken veel andere initiatieven die raad weten met overgebleven supermarktvoedsel. Veel kerken bijvoorbeeld, zijn niet alleen een uitgiftepunt voor de voedselbank maar maken ook maaltijden voor geïsoleerde ouderen in achterstandswijken. In wijkhuizen wordt gekookt met kansarme of gehandicapte jongeren en op scholen wordt uitgelegd wat gezond eten is.

 

Voedselbanken hebben vaak één vaste afgiftedag in de week. Omdat de andere initiatieven een complementair afhaalschema hebben vullen zij elkaar perfect aan. Een pak melk met een houdbaarheidsdatum van morgen dat vandaag uit de schappen gaat, kan uitstekend worden gebruikt voor de buurtmaaltijd morgen maar kan niet meer uitgedeeld worden op de vaste wekelijkse uitgifte dag een paar dagen later.

 

Zichtbaarheid als aanjager van impact

In de Rotterdamse wijk Charlois zien we de voordelen van een lokale aanpak. Via het platform van Neighbourly bieden lokale supermarkten en andere bedrijven overgebleven voedsel aan bij projecten. Initiatieven zoals Hotspot Hutspot verwerken het surplus-voedsel in maaltijden. Buurtbewoners en klanten worden via Neighbourly op de hoogte gehouden over waar het voedsel naar toe gaat. Dat levert voor de supermarkt een grotere betrokkenheid op, en helpt bij het binden van klanten aan het bedrijf. In de buurt zijn mensen beter op de hoogte over wat er speelt en welke initiatieven ze kunnen steunen.

 

In het Verenigd Koninkrijk wordt deze aanpak al op grotere schaal toegepast. Daar sloot Neighbourly onlangs een overeenkomst met Lidl om het volledige overschot aan voedsel te distribueren, waarbij ook de donatie aan de voedselbanken binnen het platform geregeld wordt.

 

Dus, een verdubbeling van de herverdeling van voedsel surplus is binnen handbereik! Wie doet er mee?

 

 

Image

 




feb 9, 2017

Stageplek campagne begeleider

In ons team in Utrecht hebben we een stageplek voor een campagne begeleider met sterke affiniteit voor social media voor 2 campagnes in het eerste helft van 2017.

Neighbourly is een Internationale social enterprise met een uniek campagne platform voor impact in de lokale gemeenschap / de buurt. Wij helpen bedrijven die op schaal contact willen maken met "de haarvaten" van de samenleving. Wij handelen vanuit de overtuiging dat elke buurt bijzonder is, vol met bijzondere mensen. Stel je eens voor wat er gebeurt als we het potentieel van al deze mensen weten los te maken.

In de loop van januari gaan we van start met 2 campagnes, in Rotterdam Charlois en in de Lopikerwaard. Voor de ondersteuning van deze campagnes zoeken we HBO/WO studenten (bijvoorbeeld communicatie, digitale media, marketing, psychologie, sociale geografie of maatschappelijk werk) die graag leren door zelfstandig een project te runnen.

 

Werkzaamheden

  • project management
  • campagne voeren
  • begeleiden maatschappelijke projecten
  • vormgeven en invullen communicatie van campagnes

Gewenste profiel

  • Heb jij een passie voor het creëren van maatschappelijke impact?
  • Geloof je dat business een positieve impact op de maatschappij kan hebben?
  • HBO/WO achtergrond
  • Heb je affiniteit met social media en analyse tools?
  • Vind je het leuk om te werken in een jong innovatief bedrijf?

Wat bieden wij

  • Een kans om veel te leren over crowdsourcing, campagnes, projectmanagement.
  • Begeleiding bij je werk en het behalen van je persoonlijke leerdoelen.
  • Ruimte om je eigen activiteit, project of onderzoek op te zetten of Neighbourly in een specifieke gebied van Nederland op de kaart te zetten.
  • Vergoeding van €400 per maand voor 40 uur per week.


Vragen? mail of bel met Dirk: dirk@nbrlynederland.nl - 0653 8128 30


teamNL

Image



jan 10, 2017

Neighbourly zoekt support op www.CrowdFunding010.nl voor 'Samen voor Charlois'

Neighbourly zoekt support op crowdfunding010.nl

 

In het deelgebied Charlois (Rotterdam) wordt een project tegen voedselverspilling gestart. Doel: minder voedsel verspillen en meer mensen met een krappe beurs levensmiddelen en een gezonde maaltijd aanbieden. Neighbourly zal op basis van ervaringen in Groot Brittannië onder meer supermarkten vragen voedsel te doneren aan liefdadigheidsinstellingen.


Voedsel dat tegen de houdbaarheidsdatum zit wordt nu vaak weggegooid door onder meer supermarkten en grossiers. In Frankrijk is er een wet die bepaald dat dit voedsel gedoneerd moet worden aan liefdadigheidsinstellingen. In Nederland is dat niet verplicht. Slechts 2% van het voedsel dat nu wordt weggegooid, bereikt de voedselbanken.


Daarom gaat Neighbourly in en met steun van het deelgebied Charlois en de gemeente Rotterdam, een project opstarten om meer voedsel dat anders wordt gegooid aan liefdadigheidsinstellingen te laten doneren. Deze instellingen kunnen hiermee maaltijden bereiden voor mensen die het niet breed hebben. De levensmiddelen kunnen via vaste punten in de wijk uitgedeeld worden. Neighbourly maakt de match tussen donoren en liefdadigheidsinstellingen en faciliteert het proces en communicatie.

Om het donatieproces en de communicatie goed te laten verlopen wordt gebruik gemaakt van het sociaal platform van Neighbourly. In Groot Brittannië, is het proces en platform ontwikkeld in nauwe samenwerking met Marks & Spencers. Naast de 500 winkels voor M&S wordt het nu ook door steeds meer andere bedrijven ingezet. Het project in Rotterdam is de eerste in Nederland.


Na de nodige voorbereiding zal begin 2017 een pilot van 3 maanden worden opgezet waarbij het donatieproces onder begeleiding zal plaats vinden. Na de pilot zal het doneren verder door de deelnemers worden voortgezet.



crowdfunding010

Image


Crowdfunding

Op basis van de ervaring in het buitenland moet het mogelijk zijn om voedsel voor 2.500 maaltijden te doneren in de drie maanden durende pilot. Neighbourly neemt deel aan de pilot crowdfunding van de gemeente Rotterdam. Met de opbrengst hopen we de pilot op te kunnen starten en daarnaast een extra inspanning mogelijk te maken om meer voedsel op te halen voor 1000 extra maaltijden. Hiermee zal de impact van het pilot nog groter zijn.


nov 7, 2016

Hoe profiteerde supermarktketen E. Leclerc van het terugdringen van voedselverspilling?

In Frankrijk genieten grote supermarktketens een slechte reputatie. De hypermarchés worden verantwoordelijk gehouden voor het uit de markt drukken van kleinere retailers en voor het bijdragen aan het verloederen van de binnensteden. Ook zouden ze medewerkers onder druk zetten met lage lonen en de consument benadelen.


Tegelijkertijd levert de supermarktsector als collectief een enorm aantal banen, en spelen ze ook als distributeur van lokale producten een belangrijke rol in de plaatselijke economie. Sommige supermarkten gebruiken zelfs elementen van een deeleconomie om het vertrouwen van de klant te vergroten.


De driedubbele winst van de aanpak van verspilling


Ik werkte voor meer dan tien jaar in de supermarktbranche voor de grote Franse ketens Auchan en E.Leclerc. In 2010 begonnen we in een supermarkt in het noorden van Frankrijk te letten op het voorkomen en verminderen van voedselverspilling. E.Leclerc Templeuve was een van ’s werelds eerste supermarkten die de precieze verspillingscijfers niet alleen analyseerde, maar ook openbaar maakte.


Van de meer dan 200 ton voedsel dat elk jaar als overschot overbleef werd slechts 18 procent gedoneerd aan goede doelen. We ontdekten ook dat verspilling zich concentreerde rond een aantal productgroepen. Van brood, groente en fruit, gevogelte en vlees werd het meeste verspild.


Binnen twee jaar lukte het om de verspilling met zestig procent terug te dringen. In 2012 konden we 100 ton voedsel redden van de prullenbak. De resultaten daarvan kunnen op drie manieren geobserveerd worden:


Sociale duurzaamheid: We konden voor meer dan 400.000 euro aan voedsel doneren aan goede doelen. Dat staat gelijk aan 85.500 maaltijden.


Ecologische duurzaamheid: De ecologische voetafdruk van de winkel werd sterk verkleind doordat er minder voedsel richting de afvalstort verdween.


Economische duurzaamheid: De kosten voor het verwerken van afval verminderde, en tegelijkertijd maakte de winkel aanspraak op belastingvoordelen door het doneren van voedsel.


Hoe bereikten we deze resultaten? Door onze normale gebruiken te heroverwegen, de samenwerking aan te gaan met goede doelen, medewerkers op te leiden en de dialoog met de klant te zoeken. Het was ook het startpunt voor het creëren van een ecosysteem rondom het bedrijf met leveranciers, klanten, medewerkers, bonden en andere stakeholders. Ook lukte het om inefficiënte processen aan te pakken. Dat maakte het hele bedrijf uiteindelijk duurzamer. Maar meer nog zorgde het ervoor dat het imago van het bedrijf verbeterde en de loyaliteit van de klant groeide. E.Leclerc werd later een voorbeeld in de voorbereiding van de Franse wet die voedselverspilling in supermarkten tegengaat.


Een langdurig proces


Een oplossing lijkt makkelijk, maar veel hangt af van de welwillendheid van het bedrijf. Niet alleen het veranderen van inefficiënt gedrag kost veel tijd. Ook in het bezoeken van boerderijen, het aangaan van samenwerking met sport- en cultuurverenigingen, het organiseren van evenementen voor partners en het informeren van lokale producenten en goede doelen gaat veel tijd zitten. Tegenwoordig wordt verwacht dat projecten direct iets opleveren.


Toch is het voor bedrijven belangrijk dat ze ook naar de toekomst kijken als ze het beter willen doen dan de concurrent. Het bouwen van bruggen en het aangaan van duurzame relaties tussen verschillende spelers is essentieel. Ik had geluk dat mijn baas geloofde dat duurzame ontwikkeling binnen zijn bedrijf uiteindelijk ook veel zou opleveren. De winkel was tegelijkertijd ook partner van een project tegen voedselverspilling dat Greencook heette, en door de EU werd gesponsord. Dit project gaf de supermarkt de financiële middelen om verder te verduurzamen.


Sociaal platform: Neighbourly


Kort geleden sloot ik me als vrijwilliger aan bij Neighbourly Nederland. Ik ben trots betrokken te zijn bij zo’n mooie organisatie en ik denk dat Neighbourly een goede optie vormt voor bedrijven die voedselverspilling willen aanpakken. Neighbourly kan taken op zich nemen die in mijn ervaring het meest tijd kostten. We hadden geen tools om goede doelen en partners te vinden, noch om erover in een keer te communiceren met klanten, medewerkers en partners. Een platform als Neighbourly had me toen enorm kunnen helpen.


Annabelle Salhi

Neighbourly team member volunteer


E Leclerc



jul 11, 2016

Winning by Giving

Mensen zoeken merken die hun waarde ondersteunen, die shared value nastreven! Een win-win situatie voor alle partijen!
Tijdens het Winning by Giving event op 3 september 2015 in Utrecht was de eindconclusie: "Je kunt alleen een sterk merk creëren als de klant (als mens) zelf de kans krijgt om bij te dragen aan de waardecreatie".

Impact!
Wanneer je mensen, bedrijven en projecten bij elkaar brengt kan er iets veranderen! Wanneer je iets wilt veranderen dan kan dat alleen door de verbinding met elkaar aan te gaan.


Life is local
Ondanks een wereldwijde verbondenheid speelt het leven zich toch vooral lokaal af! Voor merken die wereldwijd actief zijn ligt hier een nieuwe kans. Aansluiting vinden bij lokale ondernemingen en initiatieven. Alleen dan creëer je inpact!


Header_winning_by_giving_copy_png

jun 27, 2016

Het voeden van groeiende steden: Is het terugdringen van tekorten en het verbinden van initiatieven de oplossing?

Wereldwijde verstedelijking


Laten we beginnen met de cijfers: Op dit moment leeft de helft van de totale wereldbevolking, zo’n 3,3 miljard mensen, in steden. De verwachting is dat dit tot 2050 groeit tot zeker 75 procent. Het voeden van die stedelijke samenlevingen wordt een van de grootste uitdagingen in de nabije toekomst.


Op dit moment wordt er wereldwijd meer dan genoeg voedsel geproduceerd. Toch lijden wereldwijd zeker 1 miljard mensen aan ondervoeding en honger. De belangrijkste oorzaken hiervan vind je in de inefficiënte voedseldistributiesystemen , productieketens en verspilling in het algemeen. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties wordt gemiddeld een derde van het geproduceerde voedsel verspild, goed voor 1,3 miljard ton per jaar. Naast de sociale impact zijn ook de gevolgen voor het milieu significant.


Voedselverspilling aanpakken


Makkelijke oplossingen voor de verstoorde balans van verspilling aan de ene kant en tekorten aan de andere kant bestaan niet. Voedselverspilling komt voor tijdens elke stap in de productieketen. Waar betrokkenen de schuld nu nog vooral bij een ander neerleggen, zouden ze de krachten moeten bundelen om samen aan een oplossing te werken.


Voor de Franse supermarktketen E.Leclerc werkte ik een tijd aan een project tegen voedselverspilling. Dagelijks kwam ik situaties tegen waarbij consumenten aangaven dat ze te veel voedsel kochten vanwege de aanbiedingen van de retailer. Aan de andere kant verwijten supermarkten de consument dat ze alleen perfect uniform groente en fruit koopt. Boeren, op hun beurt, wijzen naar de retailers die geen producten afnemen die afwijken van de richtlijnen.


En de oplossing? Die komt alleen dichterbij als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en de productieprocessen verbeteren. In de supermarkt waar ik werkte begonnen we met het meten van de overschotten en de verspilling. De resultaten waren vrij schokkend. Dat voedsel dat nog gegeten en gedoneerd kon worden bij het vuilnis belandde was onderdeel van de dagelijkse routine. In totaal werd 200 ton voedsel verspild op jaarbasis. Door het doneren van overschotten lukte het om de verspilling met de helft te beperken. Dat begon met transparantie over de overschotten en de verspilling. Die lokale aanpak is erg belangrijk.


Het Milaanse Urban Food Policy Pact


Op 15 oktober 2015 tekenden meer dan 100 burgemeesters het Milan Urban Food Policy Pact. Almere, Rotterdam, Den Bosch, Den Haag, Utrecht en Amsterdam zijn de zes Nederlandse steden die de internationale afspraken over voedselvraagstukken tussen burgemeesters tekenden.


De burgemeesters hebben zich gecommitteerd om gezond voedsel voor iedereen beschikbaar te maken. Ook wordt gewerkt aan de bescherming van biodiversiteit en aan het terugdringen van voedselverspilling.


Het belangrijkste doel van het Milan Urban Food Policy Pact is het creëren van een interstedelijk netwerk met betrekking tot voedselvraagstukken. Zo worden good practices uit de deelnemende steden verzameld, zodat anderen daar weer van kunnen leren.


Het project moet zo bijdragen aan innovatieve oplossingen waarmee groeiende steden op een betaalbare en gezonde manier gevoed kunnen worden. De rol van de stedelijke actoren in het oplossen van de verstoorde balans van tekorten en verspilling is groot. Een belangrijke uitdaging is het omzetten van politieke overtuiging naar concrete actie.


Uitdagingen voor inadequate voedselsystemen


Om de voedselproductie duurzamer en minder verspillend te maken moeten bestaande systemen snel worden aangepast. Met het oog op het toenemende tempo van de verstedelijking zijn het wederom de lokale actoren die dit proces moeten aanzwengelen.


Daarbij moeten de volgende zaken in ieder geval aan bod komen:


  • het stimuleren van nauwere samenwerking tussen alle betrokken actoren (producenten, transporteurs, retailbedrijven, de industrie, maar ook brancheorganisaties en overheden en ministeries);


  • het opzetten van een efficiënte structuur van publiek-private samenwerking waarbij ook lokale gemeenschappen en non-profit organisaties worden betrokken;


  • het vergroten van de betrokkenheid van sommige essentiële spelers;


  • het verkleinen van het gat tussen ambitieuze doelen en een concrete aanpak.



Neighbourly, de oplossing voor stedelijke uitdagingen?


Na het bereiken van succes in de Franse supermarkt werd ik door lokale overheden gevraagd hoe we andere supermarkten kunnen overhalen mee te doen. En hoe verbinden we goede doelen aan onze projecten? Wat doen we met de overschotten die we niet kunnen doneren? Zou een voedselbank of gaarkeuken geïnteresseerd zijn in het overnemen van voedsel, gezien supermarkten de expertise ontberen om maaltijden te bereiden?


Contacten leggen met anderen was een van de grootste hobbels. Toen ik naar Nederland verhuisde kwam ik tot de ontdekking dat er een manier is om bruggen te slaan. Een sociaal platform dat de naam Neighbourly draagt verbindt mensen en organisaties met verschillende achtergronden. Zo kunnen zij samen werken aan lokale projecten. De kracht van Neighbourly ligt in het creëren van communities. Een speciaal programma, Neighbourly Food, is ontwikkeld om bedrijven en goede doelen te verbinden en zo overtollig voedsel te herverdelen binnen die gemeenschappen.


Deze lokale initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan verspreiden zich in rap tempo, maar stijgen nauwelijks boven zichzelf uit door een tekort aan middelen. Tegelijkertijd stranden projecten van overheidsorganisaties door het uitblijven van participatie. Ik ben ervan overtuigd dat Neighbourly hierin een verbindende rol kan spelen. Let’s think global and act local!


Annabelle Salhi


blog annabel



 


jun 23, 2016

Waterbedrijven, volg het Britse voorbeeld: omarm de klant

In Nederland hoeven kraanwaterleveranciers niet met elkaar te concurreren om leveringsgebied of consument. Daarom is voor de gemiddelde afnemer het invullen van de watermeterstand jaarlijks het enige werkelijke contact dat men heeft met de producent. Los van het kraanwater dat elke dag gewoon uit de kraan komt uiteraard. Die afstand tussen consument en producent is opvallend. Water is een van de meest basale producten, waar eenieder elke dag gebruik van maakt. Toch weten we nauwelijks waar ons kraanwater vandaan komt.

Eerder beschreven we al dat voor Waterschappen, de overheidsinstanties die vooral zorg dragen voor zuivering van afvalwater en veilige dijken, veel te halen is bij het betrekken van lokale gemeenschappen bij hun bezigheden. Kraanwaterbedrijven bevinden zich aan de andere kant van de watermarkt. Toch is ook voor hen contact met de gemeenschappen die ze bedienen belangrijk.

In het Verenigd Koninkrijk, waar de watermarkt grotendeels vergelijkbaar is ingericht, lukt het bedrijven om tussen de lokale bevolking te staan. Een van de twaalf grote Britse waterbedrijven, Wessex Water, gebruikt Neighbourly voor het stimuleren van lokale projecten op het gebied van water. Een van de projecten waaraan Wessex Water is verbonden werkt samen met de lokale bevolking aan de waterkwaliteit en visstand in een van de havens van het verzorgingsgebied. Daarmee wordt het merk Wessex Water direct verbonden aan iets dat voor de lokale gemeenschap heel tastbaar en belangrijk is.

In Nederland blijft deze band tussen waterbedrijf en lokale consument nog uit. Bedrijven als Vitens, met het grootste leveringsgebied, werken wel aan de betrokkenheid van hun klanten. Waterweken en open dagen worden georganiseerd, maar daarbij komt het nog te veel van een kant. Echte betrokkenheid ontstaat pas wanneer lokale gemeenschappen en waterbedrijven samen werken aan projecten met een hoog profiel en grote zichtbaarheid. Dan zal ook de rol die deze bedrijven spelen voor de gemiddelde consument veel tastbaarder en zichtbaarder worden.

Neighbourly biedt het perfecte platform om bedrijven te koppelen aan projecten en organisaties op lokaal niveau. In het Verenigd Koninkrijk deden we dat dus al voor Wessex Water en Marks en Spencer, en in Nederland onder andere voor Starbucks. Met het sociale platform kunnen bedrijven contact maken met hun consument, en andersom is de grote waterproducent zo veel bereikbaarder voor lokale gemeenschappen.

waterkraan

mei 24, 2016

Woningcorporaties op zoek naar nieuwe manieren om leefbaarheid te stimuleren

Vorige week was het precies zes jaar geleden dat de Vogelaarwijken werden geïntroduceerd. Een van de bekendste, maar desalniettemin gefaalde, nationale initiatieven om de leefbaarheid in buitenwijken van grote steden te verbeteren. Uit recent onderzoek van de TU Delft blijkt dat de overheden, en zeker niet de nationale overheid, bepaald niet de logische instantie is om leefbaarheid in deze wijken te vergroten. Stakeholders die van vanuit de natuurlijke rol veel hechter met lokale gemeenschappen verbonden zijn, zijn woningbouwcorporaties. Hun inzet voor de leefbaarheid is voor het onderzoek dan ook veel effectiever.

Beperkte mogelijkheden
Woningcorporaties hebben het de afgelopen tijd niet makkelijk gehad. Los van alle aandacht in de politiek en media voor smeuïge schandalen, werd ook het takenpakket door de minister teruggebracht naar de basis. Corporaties zouden zich niet meer bezig moeten houden met randzaken als het groen in de wijk of de sociale veiligheid, maar enkel nog aandacht besteden aan het verhuren van betaalbare woningen.

Ook over die functie is minister Blok duidelijk: werken aan leefbaarheid mag, maar met mate. En misschien wel belangrijker: corporaties mogen geen eigen activiteiten ontplooien, maar enkel particuliere of charitatieve initiatieven steunen. Tegelijkertijd laat het Delftse onderzoek zien de corporaties wel een belangrijke rol hebben in het verbeteren van de leefbaarheid. Juist corporatiewoningen bevinden zich vaak in de minder goede wijken.

Nieuwe middelen voor optimale effectiviteit
Corporaties moeten dus op zoek naar manieren om de middelen die ze nog kunnen inzetten ter stimulans van de leefbaarheid in de eigen wijken zo effectief mogelijk te verdelen. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat de projecten zin hebben, of ergens over gaan, ze moeten ook gedragen worden door een groot deel van de buurt om echt impact te kunnen hebben.

Betrekken van de bewoners in de wijk en het inzetten van de beschikbare middelen zo effectief mogelijk maken. Dat is voor corporaties het devies als het gaat om investeringen in de leefbaarheid.

We dagen de corporaties graag uit Neighbourly in te zetten om gemakkelijk in contact te komen met een groot aantal projecten in hun buurten en samen met bewoners een betere leefbaarheid te realiseren.

rotterdam

apr 11, 2016